GWASZE PO PRZEJŚCIACH, 6 maja - 11 czerwca 2011

To wymaga wyjaśnienia; gwasze, czy autor po przejściach. Pewnie jedno i drugie. Nie malowałem przez ładnych kilka lat. Zajmowałem się pisaniem i fotografowaniem. Nie miało sensu powracanie do dawnego malarstwa. Co innego miałem w głowie, głównie pustkę. Postanowiłem to wykorzystać i powrócić do swoich malarskich błazeństw sprzed 40-tu lat. To było najłatwiejsze po długim milczeniu. Ale połączyłem je z moimi opowiadankami z książki „Sprzedana Muzyka”. Taki rodzaj komiksu, trochę śmiesznego, trochę głupiego, ale miałem poczucie luzu - wszystkie chwyty dozwolone. Tych kilka prac to właśnie namacalne dowody przejść.
Diabli wiedzą gdzie mnie to zaprowadzi. Miałem do czynienia z wieloma Guślarzami muzykantami, widziałem ich praktyki, przekazywanie wiedzy tajemnej. Chyba jest coś na rzeczy, bo w moich pracach jest kilka komiksów o ich praktykach czarnej magii.
Może moje prace teraz to zemsta skrzypków Guślarzy? Pokazałem sławnemu skrzypkowi radomskiemu jego portret, który zrobiłem dla Muzeum Kolberga. Obraził się i całą powrotną drogę siedział sztywno i ani się odezwał. Kiedy wysiadał, odwrócił sił i powiedział „panie Bieńkowski to tam w muzeum, no te przedstawienie mnie to co? jest nie tak, nie tak”. I odszedł obrażony.
Wystawa w Galerii Fundacji Atelier jest konsekwencją tego wydarzenia, przed czym szanownych widzów lojalnie ostrzegam.
Andrzej Bieńkowski

Andrzej Bieńkowski (ur. 1946 w Warszawie) malarz, etnograf, pisarz. Jest profesorem na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, prowadzi pracownię malarstwa i rysunku. W 1980 roku rozpoczął badania etnograficzne - projekt Muzyka Odnaleziona. Interesuje go wieś ze swoimi problemami, ale przede wszystkim muzyka, losy i kondycja muzykantów. Poszukuje instrumentów, odnawia je, rekonstruuje dawne kapele wiejskie. Dokumentuje początkowo w Radomskiem, Rawskim, Łódzkim, później także Lubelskim, od 2003 roku na Ukrainie, od 2010 na Białorusi. W trakcie swoich wypraw na wieś zgromadził wielkie prywatne archiwum etnograficzne, zawierające tysiące nagrań audio, wideo, zdjęć (w tym archiwalnych) oraz instrumentów.

 

  • l1040678
  • l1040717
  • l1040800

Pełna relacja z wernisażu