OBIEKTY, 6 marca - 6 kwietnia 2010

Wystawa, która zostanie zaprezentowana w przestrzeni Galerii Fundacji Atelier w Warszawie, dotyka tego, co zwyczajne i często niezauważalne. Naczynie jest czymś powszednim, a czasami jednorazowym. W pracowni malarza jest nieodłącznym elementem jego warsztatu, jak retorta u alchemika. Tu dokonuje się przemiana przechowywanej idei w zmaterializowaną wizję. To co puste, zostaje wypełnione. Staje się śladem procesu łączącym w sobie przeciwieństwa tego co wewnętrzne i zewnętrzne.  Materia, którą zostają wypełnione naczynia, nosi w sobie ślady pamięci. Często są to residua  pozostałości procesów malarskich, ale także pozostałości, które dotyczą osobistej egzystencji. Popiół, farba z podłogi rodzinnego domu, nie są już tylko tym co widzimy.
Forma naczynia, często pojawiająca się w moich obrazach, jako retorty, mandorle, zwróciła moją uwagę, na formę naczyń jednorazowego użytku. Np. w pracy „Cinisbacillus”, tworzę odlewy z popiołem z form kubków plastikowych, w których sprzedawany jest jogurt. Zewnętrzna forma, która nosi w sobie ślady oddziaływania współczesnej kultury, posiada pamięć wspólną, społeczną. Uwidacznia się  problem jednorazowości, unifikacji i kultury konsumpcji.
Wystawa w Galerii Fundacji Atelier składać się będzie się z elementów kolekcji, których ostateczny kształt będzie widoczny po zrealizowaniu w galerii. To kolejny element, który będzie podkreślał  fragmentaryczność i zmienność ostatecznego kształtu pracy.
Wystawa dotykać będzie problemu pamięci pomiędzy tym, co osobiste a społeczne, puste a wypełnione, wewnętrzne a zewnętrzne.
Krzysztof Gliszczyński, 2010

Krzysztof Gliszczyński (ur. 1962 r. w Miastku) uzyskał dyplom PWSSP w Gdańsku w 1987 r. w pracowni prof. Kazimierza Ostrowskiego. Obecnie prowadzi Pracownię Malarstwa w  Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W latach 1995-2002 założyciel i współprowadzący Galerię Koło w Gdańsku. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach w kraju i za granicą. Za swoją twórczość otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia, m.in. był stypendystą the Pollock Krasner Foundation w Nowym Jorku. Jego prace znajdują się w zbiorach: Muzeum Narodowe w Toruniu, Association d’art Contemporain w Saignou (Francja), kolekcji miasta Szanghaj (Chiny) oraz Fundacji dr Kunio Miyauchi w Tokio (Japonia).